
Internet: Ukraina

Not only the real world, but also the virtual 
Internet community discovered the Ukraine 

in the course of the �“Orange Revolution�” last fall. 
During the oligarchic nineties, only few people 
outside of the country had been interested in it, 
but 12 years after the fall of the Soviet Union, the 
campsites on Independence Square in Kiev sud-
denly turned into more than just marginal news. 
Comparing how often certain terms appeared in 
newsgroups registered by Google Groups, shows 
that the upsurge of attention was especially high 
in the German-speaking online community. How-
ever, posts often re ected opinions opposed to 
the protestors in the square. Instead, many chose 
Usenet in order to communicate standpoints that 
disagreed with mainstream public opinion, there-
by bypassing the editorial selection process of the 
mass media. 

Regional differences in number of postings
After the Ukrainian election commission had ac-
cepted the obviously fraudulent initial election re-
sults and the people started to take the streets, the 
German media discovered the Ukraine as a valid 
news topic. More than 90% of all reporting on the 
Ukraine as an area of reference appeared in the 
leading German media during the last two months 
of the year. The newsgroups display a similar 
tendency. For the  rst half of 2004, a search in 
Google Groups resulted in 718 postings mention-

ing the Ukraine. For the second half the  gure was 
already at 3200. The increase of postings by more 
than the factor four was less pronounced than that 
of the editorial media. But compared internation-
ally, it was particularly strong in Germany. 

In English-language groups, the lingua franca 
of the Internet, the numbers also rose, but the 
growth was distinctly more moderate than among 
German-language postings. 

In the  rst half year, 13,780 statements on the 
Ukraine appeared in discussion groups identi ed 
by Google as English-speaking, only to go up to 
25,430 in the second. The result is even more sur-
prising for a search in Cyrillic typeface. Typing 
in the Russian word for Ukraine ( ), the 
numbers not even doubled with an increase from 
1,390 to 2,470 hits. In Ukrainian ( ) it rose 
even less, from 401 to 504 postings. On the one 
hand, this may be due to the fact that the Internet 
in these countries is both less common and more 
recent; and it has entered the public discussion 
system later than in the West, where the Usenet 
can fall back on a twenty-year long tradition. On 
the other hand, the selection of postings registered 
by Google plays a role as well. 

Still, this explains mainly the low total number 
of postings and not so much the low percentage 
of increase. Part of the reason may be that the 
Ukraine is split between Ukrainian- and Russian-
speaking areas, and that even in normal times 
there would be more discussions on it than, say, 
in Germany. 

But since the relationship between the Krem-
lin and Kiev was an important concern for both 
presidential candidates, a noticeable increase in 

The Internet was not a medium of 
the protesting Ukrainians

Research Links:
groups.google.com

www.yuschenko.com.ua
www.pravda.com.ua

24

Orange Revolution without the Net?

0

5,000

10,000

15,000

20,000

25,000
30,000

0

5,000

10,000

15,000

20,000

25,000
30,000

0

5,000

10,000

15,000

20,000

25,000
30,000

0

5,000

10,000

15,000

20,000

25,000
30,000

1st mid-year 2nd mid-year 1st mid-year 2nd mid-year

German

Ukrainian

Russian

English

1,390 2,470
718

3,200

401 504

85% Increasing: 48,542815726% Increasing: 25,6857855

78% Increasing: 77,6978417346% Increasing: 345,682451

Share of Usenet postings by languages

Source: Google Groups

Media Tenor Quarterly Journal 1/2005

MTi0105_2425_f.indd   2MTi0105_2425_f.indd   2 18.05.2005   11:29:1418.05.2005   11:29:14



Internet: Ukraina

attention might have been expected �– especially 
in Russia, where the majority of the people still 
do not consider their Western neighbor to be a for-
eign country. 

Yushchenko opponents depend on the web 
A look at the content of German discussion post-
ings leads to yet another surprise. Despite the fact 
that the demonstrations in Kiev started shortly 
after the 15th anniversary of the fall of the Ber-
lin Wall, comparisons between the two revolu-
tions were far less frequent than could have been 
expected. Instead, many of the initial postings 
sounded as if they had been written by the Rus-

sian ultra-nationalist Vladimir Zhirinovsky. In 
contrast to the media, Viktor Yushchenko did not 
appear as a hero in the Usenet, but rather as neo-
liberal puppet of the West and as Trojan horse of 
the kleptocratic elite of Kiev. A considerable num-
ber of users would have preferred to declare the 
vote-rigger Yanukovich the winner. 

But the contributors of those postings did not 
manage to lead overall opinion, meeting  erce 
opposition from the other participants in the dis-
cussions. What they did manage, however, was 
to publish their opinion through the newsgroups, 
which would have hardly been possible in the es-
tablished media. 

No preliminary selection on the web
The analysis of the Internet discussion suggests 
an unexpected conclusion. The experience with 
previous events in Eastern Europe, such as the 
war in Kosovo, but also the Kremlin coup against 
Yeltsin in 1993, supported the assumption that the 
Internet would have primarily been used by the 

opposition. The number of Usenet postings sug-
gests that this might have happened, without how-
ever playing a major role. This may partly be due 
to the fact that Ukrainian and foreign journalists 
were already able to report more freely from Kiev 
under President Kuchma than, for example, from 
the Belarus capital Minsk or even today�’s Mos-
cow. The development of the German-speaking 
postings supports this assumption by con rming 
the role of the Internet as a platform of the gov-
ernment-backed counter-public. It is true that one 
can hardly blame the German media for not at-
tributing any space on their news pages to a fringe 
support group of a foreign vote-rigger. 

But in a democratic country with constitution-
ally guaranteed freedom of speech, this privilege 
would also bene t other groups in a different con-
stellation, who have been refused access to the 
media agenda for one reason or another: The pos-
sibility to bypass the mass media�’s editorial selec-
tion process uncontrolled.                                me

25

Source: Media Tenor
01/01 �– 12/31/2004 Basis: 1,176 reports in 28 media

0

600

900

1,200

1,500

121110987654321121110987654321

In Germany, newsgroups woke up before the media

Basis:
Media: Bild, Berliner Zeitung, Die Welt, F.A.Z., Frankfurter 

Rundschau, Süddeutsche Zeitung, taz; Die Zeit, Focus, 
Rheinischer Merkur, Spiegel, Stern, Super Illu; Bild am 
Sonntag, F.A.Z. Sonntagszeitung, Welt am Sonntag; ARD 
Tagesschau, Tagesthemen (incl. Bericht aus Berlin), Fakt, 
Kontraste, Monitor, Panorama, Plusminus, Report (BR und 
SWR), ZDF heute, heute journal, Berlin Direkt, Frontal 21, 
WiSo, RTL Aktuell, Sat.1 18:30, ProSieben News, Deutsche 
Welle Journal

Time: 01/01 - 12/31/2005
Analysis: stories with reference to Ukraina

Media Tenor Quarterly Journal 1/2005

MTi0105_2425_f.indd   3MTi0105_2425_f.indd   3 18.05.2005   11:29:5618.05.2005   11:29:56


